I1fcIpIVfE" /> احکام ما | آبان ۱۴۰۳

احکام ما

فعالیت مذهبی

احکام ما | آبان ۱۴۰۳

حیدر هوشیار
احکام ما فعالیت مذهبی
<-

هوش مصنوعی

📚 شبیه سازی صوت دیگران توسط هوش مصنوعی

💠 سؤال: صدای اموات با استفاده از هوش مصنوعی، شبیه سازی شده و گفتارهای جدیدی از آنها تولید می شود، آیا این کار، جایز است و یا نیاز به رضایت از اولیای میت دارد؟

✅ جواب: اگر تولید آن مفسده داشته باشد یا به میت نسبت داده شود، جایز نیست و رضایت اولیا، اثر ندارد.

سایت لیدر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی

#هوش_مصنوعی
#تقلید_صدا
#شبیه_سازی



تاريخ : چهارشنبه سی ام آبان ۱۴۰۳ | 20:13 | نویسنده : حیدر هوشیار |

غیبت

📚 ذکر عیب مردد میان چند نفر

💠 سؤال: اگر عیب شخصی گفته شود که مخاطب دقیقا نمی داند چه کسی مقصود است؛ آیا غیبت محسوب می شود؟

✅ جواب: کسی که عیب او گفته می شود اگر برای مخاطب به کلی ناشناس و مجهول باشد، این عیب گویی، غیبت محسوب نمی‌شود ولی اگر مردد میان چند نفر محدود باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجتناب گردد.
سایت لیدر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی
#احکام_غیبت
#شرایط_غیبت


موضوعات مرتبط: احکام

تاريخ : چهارشنبه سی ام آبان ۱۴۰۳ | 20:12 | نویسنده : حیدر هوشیار |

خوردن وآشامیدن

آیا خون موجود در زرده و یا سفیده تخم مرغ، آن را نجس می کند؟ خوردن آن چطور است و راه حل، کدام است؟

پاسخ: خون موجود در درون تخم مرغ، پاک است و اما خوردن آن حرام می باشد پس می توان خون را جدا کرد و از بقیه تخم مرغ استفاده نمود مگر آن که به اندازه ای کم باشد که در کل، مستهلک شده که در این صورت تمام تخم مرغ پاک و حلال است

سایت آیت الله سیستانی حفظه الله


موضوعات مرتبط: احکام

تاريخ : چهارشنبه سی ام آبان ۱۴۰۳ | 20:12 | نویسنده : حیدر هوشیار |

خوردن وآشامیدن

گوشت و فراورده های گوشتی که از کشورهای خارجی وارد می شود وروی آنها کلمه حلال نوشته شده استفاده کردن چه حکمی دارد؟ آیا حلال است؟

پاسخ: با چنین گوشتهایی باید بر اساس ضوابط عمومی در گوشتها رفتار نمود و در دو حالت خوردن آن حلال است:
۱- علم یا اطمینان به ذبح شرعی داشته باشد.
۲- نشانه ای بر ذبح شرعی باشد همانند اینکه از فروشنده مسلمان بخرد و احتمال دهد که او ذبح شرعی آن را احراز نموده اما اگر چنین احتمالی ندهد جایز نیست.
اما در غیر این دو صورت جایز نیست و اعتباری به نوشته (حلال) یا گفته غیر مسلمان نیست مگر اینکه موجب اطمینان گردد.

سایت آیت‌الله سیستانی حفظه الله



تاريخ : چهارشنبه سی ام آبان ۱۴۰۳ | 20:11 | نویسنده : حیدر هوشیار |

حجاب

س۱۲۹. آیا جایز است حجاب و لباس زن به گونه ای باشد که توجه دیگران را بخود جلب کند و یا باعث تهییج شهوت شود مثلاً طوری چادر سر کند که توجه دیگران را به خود جلب کند و یا پارچه و رنگ جوراب را به گونه ای انتخاب کند که شهوت برانگیز باشد؟

ج. پوشیدن چیزی که از جهت رنگ یا شکل و یا نحوه پوشیدن باعث جلب توجه اجنبی شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد، جایز نیست.

سایت لیدر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی


موضوعات مرتبط: احکام

تاريخ : چهارشنبه سی ام آبان ۱۴۰۳ | 20:10 | نویسنده : حیدر هوشیار |

بیت کوین

#خرید_و_فروش_بیت_کوین ❓🤔خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین چه حکمی دارد؟

🌱آیت الله خامنه ای: ایشان نظری نداده اند، از مجتهد اعلم بعدی تقلید کنید.

🌱آیت الله مکارم : با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد از جمله اینکه: منشاء استخراج این ارز روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت ها پذیرفته نشده است و همچنین منشاء سوء استفاده های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست.

🌱آیت الله سیستانی:ایشان نظری نداده اند، از مجتهد اعلم بعدی تقلید کنید.

🌱آیت الله صافی: جایز نیست.

🌱آیت الله نوری همدانی: جایز نیست.

🌱آیت الله شبیری: چنانچه استفاده از این‌گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن‌ اشکال دارد.

🌱آیت الله وحید خراسانی:خرید و فروشِ آن ، باطل است و بنابر إحتیاطِ واجبِ غیرِ قابلِ رجوع ، حرام می باشد و همچنین استخراجِ آن و سایرِ مبادلات با آن ، بنابر إحتیاطِ واجبِ غیرِ قابلِ رجوع ، حرام می باشد .

🍃👈تبصره: طبق نظر همه مراجع، چنانچه استفاده از این‌گونه ارزها خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن‌ اشکال دارد.

📜مکارم جامع المسائل شبیری استفتائات س 1051 خامنه ای، سیستانی، صافی ، وحید و نوری استفتاء از دفتر


موضوعات مرتبط: احکام

تاريخ : چهارشنبه سی ام آبان ۱۴۰۳ | 20:10 | نویسنده : حیدر هوشیار |

#غیبت_جمع

دو نوع جمع داریم:
🔹جمع محصور و محدود: یعنی جمعی که همه‎ی افراد آن مشخص است مثل اعضاء یک خانواده.
🔸جمع غیر محصور یعنی یعنی جمعی که همه‎ی افراد آن مشخص نیست مثل اهالي يك شهر و طایفه و قوم.

#جمع_محصور
اگر بیان عیب از جمع محصور باشد؛ مثل اینکه گفته شود این خانواده همه‎شان ترسو هستند، غیبت است.

#جمع_غیر_محصور
🤔صحبت در مورد همه اهالی یك شهر، طایفه، قوم و مانند آن مثلا بگوید آدم‌هاى خسیس یا ساده هستند، آیا غیبت است؟

✍️ غیبت بیان عیب پنهان است كه مطابق واقع هم باشد یعنی واقعیت داشته باشد، و نسبت دادن عیب به همه اهالی یك شهر یا استان، غیبت نیست و چون محال است که تمام مردم یک شهر یا استان یک عیب مشترک پنهان داشته باشند و یک نفر بر این عیب آگاهی یابد، و این نسبت دادن چنانچه داخل عنوان دروغ و افترا و توهین و تحقیر یا استهزاء و تمسخر باشد، حرام است و اگر اینگونه نبود مانعى ندارد.

👌اینکه انسان ببیند اکثریت افرادی از قوم یا شهر خاصی که او با آنها برخورد داشته، دارای صفتی هستند، دلیل نمی‌شود که تمام اهالی آن شهر یا قوم اینگونه باشند.

📚 امام، مكاسب محرمه، ج‌1 ص412 و413 واستفتائات ج‏2 ص619 س10 و13؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 18؛ سیستانی رساله ج2 غیبت و منهاج ج1 م 29؛ تبریزی منهاج ج1 م29 و استفتائات جدید ج1 س1001 وج2 س1008؛ وحید منهاج ج2 م29؛ بهجت، جامع المسائل كتاب تجارت ج‌2 ص467‌ و استفتائات ج4 س6515؛ مكارم انوار الفقاهه كتاب تجارت ص 275 واستفتائات ج1 س556 جامع المسائل

#احکام_نموداری


موضوعات مرتبط: احکام

تاريخ : دوشنبه بیست و هشتم آبان ۱۴۰۳ | 17:58 | نویسنده : حیدر هوشیار |

غیبت وجمع ۱

بسم الله الرحمن الرحیم

#غیبت_و_جمع

👌 توضیحات : دو تا جمع داریم 1. محصور 2. غیر محصور و دو حالت غیبت از جمع 1. غیبت از یک نفر جمع 2. غیبت از همه‌ی افراد جمع.

🔹 جمع محصور یعنی جمع محدودی که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم است مثل اعضاء یک خانواده.

🔹 جمع غیر محصور یعنی جمع کثیری که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم نیست مثل اهالي يك شهر، طایفه، قوم و یک بازار و یک هیئت و یک مدرسه و ...

#غیبت_یک_نفر_از_جمع

🌸 #يكي_از_جمع_غیر_محصور
🤔❓آيا صحبت كردن از يك يا چند نفر نامشخصّ از يك گروه کثیری (مثلا بگوید يك نفر از هيئت، ترسو است یا برخی‌ از بازاریها حریص و طماع هستند) غیبت محسوب می‌شود؟

✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است مانعي ندارد و غيبت نيست.

🌺 #یکی_از_جمع_محصور
🤔❓آيا صحبت كردن از یک یا چند نفر نامشخص از جمع محدودی (مثلا بگوید یکی از فرزندان زید ترسو یا حریص و طماع است) غیبت محسوب می‌شود؟

✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد؛ ولی گاهی ممکن است از جهت دیگری مثل توهین، تحقیر و تمسخر مؤمن حرام باشد.

👌 تبصره: طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و مکارم اینکار گرچه غیبت نیست ولی حرام است چون این افراد را در معرض تهمت قرار داده.

🍃 نتیجه: در غیبت، فرد غیبت شده باید معیّن و معلوم باشد و اگر طوری بگوید که مردد بین افراد باشد و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد.

#غیبت_همه_ی_جمع

🌺 #جمع_محصور
🌱 اگر بیان عیب از جمع محصور باشد؛ مثل اینکه گفته شود این خانواده همه‎شان ترسو هستند، غیبت است.

🌸 #جمع_غیر_محصور
🤔❓صحبت در مورد همه اهالي يك شهر، طایفه، قوم و مانند آن مثلا بگوید آدم‌هاى خسيس يا ساده هستند، آيا غيبت است؟

🌿 ✍️ غیبت بیان عیب پنهان است كه مطابق واقع هم باشد یعنی واقعیت داشته باشد، و نسبت دادن عيب به همه اهالی يك شهر یا استان، غيبت نيست، چون محال است که تمام مردم یک شهر یا استان یک عیب مشترک پنهان داشته باشند و یک نفر بر این عیب آگاهی یابد، و این نسبت دادن چنانچه داخل عنوان دروغ و افترا و توهین و تحقیر یا استهزاء و تمسخر باشد، حرام است و اگر اینگونه نبود مانعى ندارد.

👌 تبصره: اینکه انسان ببیند اکثریت افرادی از قوم یا شهر خاصی که او با آنها برخورد داشته، دارای صفتی هستند، دلیل نمی‌شود که تمام اهالی آن شهر یا قوم اینگونه باشند.

📚 امام، مكاسب محرمه، ج‌1، ص 412 و 413 و استفتاءات، ج‏2، ص 619، س 10 و 13؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي، ج 2، درس 18؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2268 و منهاج الصالحين، ج 1، م 29؛ تبریزی، منهاج الصالحين، ج 1، م 29 و استفتاءات جدید، ج 1، س 1001 و ج 2، س 1008؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 29؛ بهجت، جامع المسائل، كتاب تجارت، ج‌2، ص 467‌ و استفتاءات، ج 4، س 6515؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 275 و استفتائات، ج 1، س 556 و جامع المسائل

#احکام_نموداری


موضوعات مرتبط: احکام

تاريخ : جمعه بیست و پنجم آبان ۱۴۰۳ | 21:33 | نویسنده : حیدر هوشیار |

شهادت حضرت فاطمه (س)تسلیت باد


موضوعات مرتبط: مناسبت

تاريخ : پنجشنبه بیست و چهارم آبان ۱۴۰۳ | 22:29 | نویسنده : حیدر هوشیار |

نگاه به عکس وتصویر

❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️

#انتشار_عکس_خصوصی
🤔❓ انتشار عکسهای خصوصی و بی‎حجاب خود یا دیگران، در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی چه حکمی دارد؟
✍️ انتشار چنین عکسهایی اگر نوعا محرّک شهوانی باشد یا موجب تضعیف روحیه دین داری شود یا دیگری صاحب عکس را بشناسد یا مفسده دیگر اجتماعی داشته باشد حرام است.
👌 تبصره: وظیفه همگان، نسبت به اینکار انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر با لحاظ همه شرایط و جوانب است.

#چاپ_و_میکس
🤔❓ظهور فیلم‌های عکاسی و مکیس فیلم‌های عروسی و خانوادگی به وسیله مرد، چه حکمی دارد؟
🌺 ✍️ اگر زن را نشناسد و برهنه و عریان نباشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.

#فیلم_مبتذل
⛔️ نگاه به فیلمهای مبتذل (فیلمهای جنسی) جایز نیست و فرقی میان متاهل و مجرد در این حکم نیست.

#عكس_آموزش_پزشكى‏
🤔❓ نگاه كردن به عكس‏هاى عريان موجود در كتاب‏هاى پزشكى كه آموزش آن براى دانشجويان ضرورى است، چه حكمى دارد؟
🌸✍️ اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.
🌿 تبصره. فرض مسأله جايى است كه نگاه به عكس‏هاى ياد شده، جهت آموزش براى دانشجويان ضرورى باشد.

#تماشای_فوتبال_و_کشتی
🤔❓ حکم تماشای کشتی‎گیران و سایر ورزشکاران با بدن نیمه برهنه، از تلویزیون برای بانوان چگونه است؟

🍃✍️ آیات عظام امام، تبریزی و فاضل، نوری و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشکال ندارد.

🍃✍️ آیت الله خامنه‌ای: اگر مشاهده آن به قصد لذت بوده یا خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست و همچنین اگر به ‌صورت زنده و مستقیم از تلویزیون پخش می‌شود بنابر احتیاط واجب، دیدن آن جایز نیست و در غیر این دو صورت اشکال ندارد.

🍃✍️ آیات عظام بهجت، صافی: با توجه به اینکه نگاه به این نوع برنامه ها باعث فساد و تهییج شهوت می‌شود، جایز نیست.

🍃✍️ آیت الله سیستانی: زن بنا بر احتیاط واجب، اندام مرد نامحرم را بدون لذت، حتی در صفحه تلویزیون هم ننگرد مگر دست و پا و آنچه که معمولاً پوشانده نمی‌شود.

🍃✍️ آیت الله مکارم: تماشای مسابقاتی نظیر کشتی و شنا و مانند آن برای زنان از تلویزیون جایز نیست، ولی مسابقاتی نظیر فوتبال و والیبال و مانند آن، که قسمت عمده بدن باز کینان پوشیده است جایز است، مشروط بر اینکه مفسده خاصّی نداشته باشد.

📚 توضیح المسائل مراجع، م 2439 ؛ امام، استفتائات، ج 3، نظر، س12، 25، 49 و 50؛ آقا، اجوبه، س 1313، 1314، 1182 تا 1189؛ مکارم 600 مسئله، م 137 و استفتائات، ج 1، س 778 تا 789 و ج 2 س 1044 و جامع المسائل؛ فاضل، استفتائات، ج 1، س 1729 تا 1732 و 2093؛ نوری، استفتائات، ج1، س458 و 931؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1707 تا 1719و 1605 تا 1622؛ بهجت، استفتائات پزشكى، ص 31، س 12 و توضیح المسائل، متفرقه، م 2؛ تبريزى، صراطالنجاة، ج 1، س 1487و ج2 س 897 و ج5 س 1022 و 1129؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2، النکاح، م 23 و سایت؛ شبیری سایت؛ دفتر مراجع.

#احکام_نموداری


موضوعات مرتبط: احکام

تاريخ : پنجشنبه بیست و چهارم آبان ۱۴۰۳ | 22:19 | نویسنده : حیدر هوشیار |
        مطالب قدیمی‌تر >>


.: Weblog Themes By Slide Skin:.